یادی از نسل ششم ( سایه های رم )
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
نویسنده : مسعود نسکندی

هی ….پاشو نوبت توئه ……..

میخوام بری داخل و اونچه ازت انتظار دارم برام مهیا کنی ……

حواست باشه ، نترس ، اگه میترسی همین الان خودم بکشمت….

دروازه سرنوشت به ارامی گشوده میشود ، و به سرعت هر چه را که دوست داری را بر رویت مصدود میکند ………

یالا بجنبین برده های احمق بکشید ، یالا ، یالا ، امون بهش نده

سریع تا بلند نشده سرش رو قطع کن ………

خواهش میکنم ، التماست میکنم ، به من رحم کن ……..

بکشش ، یالا کارش رو تموم کن ، عوضی بکشش ………..

به صدم ثانیه ای خون تمامی دستان جنگجو را میپوشاند و صدای تشویق ها هرچه بلند تر سراسر شهر را فرا میگیرد .

ناگهان سرباز سلطنی وارد میدان میشود و کار نیمه جان ها و زخمی ها را تمام میکند ….

جنگجو بدون نگاه به پشت سرش از کنار هم قطاری هایش عبور میکند و با گلریزان بر پیکرش وارد سایه های روبه رو میشود .

Shadow of rome

11111fff

کارگردان :

نویسنده :

ستارگان : . . .

سازنده و ناشر : Capcom

سال انتشار : 2005

امتیاز : 8.5/10

پلتفرم : ps3 HD ….. ps2

ان روز را یادم نمیرود که برای خرید بازی ps2 به فروشگاه رفتم ، و مشغول انتخاب بازی دلخواه خودم بودم که ناگهان چشمم به جعبه بازی پشت سر فروشنده افتاد پس کنجکاو شدم و از فروشنده درخواست کردم بازی را به من بدهد ، همین را که گفتم به یک دفعه با چشمان متعجب یک فرد روبه رو شدم و وی ازمن پرسید :

 شما مگه مشتری من نیستی و هنوز سایه های رم را بازی نکردی…….

من هم متعجب تر گفتم : خب مگه چی شده ؟…….

 فروشنده سری تکان داد و پوزخندی زد و بعد سایه های رم را از قفسه برداشت و به من تحویل داد و تاکید کرد که حتما به تجربه اش بپردازم …

 بازی را از دستش گرفتم و مبلغش را پرداخت کردم ، شب بعد از مدرسه داخل دستگاه گذاشتم و یکی بهترین عنوان های عمرم را برای خودم به ثبت رساندم .

بازی سایه های رم ساخت کمپانی بزرگ کپکام می باشد که بار دیگر این شرکت : با اکشنی تمام عیار ، خون و خون ریزی باور نکردی ، معما های بسیار جالب ، مخفی کاری بس نفس گیر پا به میدان می گذارد و عنوانی ناب را تقدیم به طرفداران میکند . عنوان سایه های رم در سال 2005 توسط کپکام به صورت انحصاری فقط برای کنسول ps2 عرضه شد ولی به خاطر حضور بازی قدرت مند و زیبای رزیدنت اویل 4 کمتر توانست خود نمایی کند و از صفحه خاطرات محو شد .

در این بازی همانطور که از نامش پیداست شما همراه می شوید با دوران فحشا ، فقر ، فساد رم که بارها از طرف بزرگان به عنوان یکی از بدترین تمدن های بشری یاد میشود و شرکت سازنده با قدرت تمام بهتر از هر مستند و فیلم سینمایی این سایه های سنگین و مملو از ظلم را به تصویر میکشد ، پس به شما توصیه میکنم از انجام این بازی در کنار کودکان جدا خودداری کنید .

در ادامه این مقاله به تمامی قسمت های بازی می پردازیم و در ذیل معرفی این عنوان نقد و بررسی ساده ای نیز از ان خواهیم کرد پس تا انتها با ما همراه باشید .

داستان : سناریو سایه های رم از بعضی لحاظ کلیشه ای و از سوی دیگر بسیار نواورانه می باشد ، و اصل ماجرای این بازی از این قرار است : رم در سایه های خود مدفون شده است ولی با این حال یکی از قدرمت ترین امپراطوری های دوران خود به شمار میرود و هر روز بر قلمرو خود افزون میکند ، اما با این کشور گشایی ها سران رم نقشه قتل سزارخود را میکشند تا بتوانند انتقال قدرت کنند و خود همه چیز را به دست بگیرند ، پس با فرو کردن خنجری در پشت سزار وی را از دایره قدرت خارج میکنند و قتل را به سردار مورد اعتماد امپراطور(مکینس) نسبت میدهند و طبق قانون سیاه رم مشغول به نابودی خانواده وی میشوند ، از ان طرف اگریپا فرزند مکینس که یکی از فرماندهان رم است در حال کشور گشایی میباشد و بعد از جنگ از همه جا بی خبر وارد شهر میشود  و ناگهان یکی از بهترین دوستان وی اکتیدینس که فرزند سیاسیون بهران زده میباشد و به دنبال بازگشت افتخار خود است به اگریپا اطلاع میدهد که پدرش زندانی و مادرش در ملا عام امروز اعدام خواهد شد ، اگریپا با شنیدن این حرف بدون هیچ تفکری وارد میدان اعدام شده و با تمامی توان میخواهد از مادر خود دفاع کند که ناگهان شمشیر خون آلود را در پشت مادرش احساس میکند و دستگیر میشود که به نحوی توسط کلادیا از مهلکه می گریزد و به دنبال راه انتقام میگردد و راه چاره را پیدا میکند و به جمع گلادیاتورهای سکتز برادر کلادیا می پیوندد و با عظمی راسخ در صدد برداشتن موانع می شود به طوری که به کمتر کسی رحم میکند ، از طرف دیگر اکتیدینس در بیرون به افشا مرگ سزار مشغول است تا هم بی گناهی پدر اگریپا را به همه اعلام کند و افتخارات از دست رفته را باز گرداند ………. داستان بازی به نظر ساده و کلیشه ای است اما با پیش برد بازی تغییرات بسیار به عمل می اید و شما محو ان میشود و جالب تر از ان در انتهای بازی به شدت غافلگیر خواهید شد .

گیم پلی : بازی سایه های رم دارای دو گیم پلی مخالف است که در ادامه با بهترین بخش بازی اشناییت پیدا خواهید کرد .

گیم پلی 1 ( اگریپا ) : قسمت کوچکی از گیم پلی نفس گیر و جالب اگریپا در بیرون مسابقات و بخش اعظم ان در کشاکش گلادیاتور ها رقم میخورد و واقعا بسیار خشونت امیز است و باعث میشود لحظه ای نتوانید از صفحه نمایش خود چشم بردارید . یکی از نکات که باعث سختی بازی در هردو بخش گیم پلی میشود عمر هر وسیله ای است ، در این بازی تمامی سلاح ها و زره به نوعی تمام شدنی هستد و با استفاده از ان ها از خط بهره وری کاسته می شود و سلاح در هم میشکند ، و مسئله دیگر که باز هم سخت بازی را دو چندان میکند این است که اگریپا تنها میتواند دو سلاح کوچک یا متوسط با خود حمل کند و اگر بخواهد سلاح بزرگتر بردارد باید دو سلاح خود را بر زمین بگذارد تا بتوانید ان را حمل کند ، گرچه تمامی سلاح های غول پیکر بسیار کار امد هستند و دشمنان به هراس می افتند . نقطه خشونت بازی هم با سلاح ها و شمیشیر های تیز رقم میخورد به طوری که با بعضی سلاح ها میتوانید دشمن را خیلی وحشیانه تر از بازی نینجا گایدن 2 تکه تکه و یا سر انان را جلو همگان خرد کنید . خشونت بازی بسیار بالاست و تنوع دشمنان ان بسیار خوب است و حتی در مسابقات زن جنگجو نیز وجود دارد که با کشتن ان ها و یا تکه تکه کردنشان امتیاز قابل توجهی به دست می اورید و هورای تماشا گران به سوی شما سرازیر میشود ، انواع حیوانات نیز دربازی ظاهر میشوند  ، البته برای تکه تکه کردن افراد به سلاح خاص نیاز دارید . صحبت از امتیاز شد : در بازی امتیازی وجود دارد و نوع کسب ان به این شکل است که هر چه جالب تر و بهتر و هیجان انگیز تر بکشید و تماشا گران را به وجد بیاورید ، امتیاز بیشتری کسب میکنید ، و اگر با کمبود خط سلامتی همراه شوید با توجه به امتیازتان میتوانید از ان ها در خواست سلاح و ارب سلامتی کنید که همان گوشت و دیگرخوراکیها میباشد که بهتر به شک نروید که این بازگرداندن سلامتی مسخره است بلکه بسیار جالب تعبیه شده است ، گاهی اوقات امتیاز شما به حدی بالا میرود که تماشا گران یک سلاح اشرافی به شما تقدیم میکنند ، در ضمن با امتیاز بیشتر میتوانید زره های زیبا خود را ازاد کنید . نکته ی دیگر: در مسابقات گلادیاتوری تنوع بسیار بالایی وجود دارد و به این طور نیست که فقط وارد میدان شوید و بکشید ، بلکه بخش های هر مسابقه تنوع خاص را همراه خود دارد ، مثلا در بعضی مواقع باید بکشید ، بعضی اوقات باید بکشید و بر حریف قلبه کنید ، در جایی باید محافظت کنید ، مواقعی باید عجله کنید و ده ها و حتی بیشتر از ده ها بخش متنوع ، در ضمن بخش ارابه رانی نیز وجود دارد که لذت را دوچندان میکند ، علاوه بر بخش های متنوع ، سلاح ها نیز بسیار فراوان هستند و هر کدام کارایی منحصر به فرد خود را دارند ، کشتار افراد نیز به شدت متنوع است طوری که هیچ وقت حتی با چند بار بازی کردن تکراری نمیشوند و در بازی کامبو های سطحی وجود دارد ، پس من به شما افراد که این بازی را تجربه نکردید اطمینان میدهم که عنوانی سراسر نواورانه و تنوع ان بسیار بالاست .

4444

 گیم پلی 2 ( اکتیدینس ) :حالا میرسیم به گیم ماجراجویی هیجان انگیز همراه با معما ها و خشونت بسیار محدود تر، و در این گیم پلی با اکتیدینس همراه میشویم . گیم پلی بخش 2 این بازی همراه است با فریب ، مخفی کاری بسیار بالا ، و معما ها که بسیار سرگرم کننده هستند . اما سوال چرا با این سبک گیم پلی همراه هستیم ؟، زیرا اکتیدینس توانایی جنگیدن ندارد و فقط یک پسر باهوش است و از فکرش استفاده میکند و برای کشف راز قتل سزار به مناطقی پا میگذارد که خطر ان کمتر از مسابقات گلادیاتوری نیست . اما نکات جذاب  این گیم پلی : شما با اکتیدینس باید به صورت مخفی وارد سرا مسئولان رم و یا بعضی مناطق بشوید که اگر موقعیتان لو رفت و حضور شما احساس شد باید با تیغ سربازان رو به رو شوید که با یک ضربه کوچک نیز از پا در می ایید پس به صورت کاملا مخفی باید ان ها را پشت سر بگذارید و یا با طناب یا گلدان و یا دیگر سلاح های بیهوش کننده سربازان و یا سران و دیگر افراد را از پا در بیاورید. گاهی اوقات نیز باید از لباس ان ها استفاده کنید : البته این کار باعث نمیشود که دیگر راحت به راه خود ادامه دهید بلکه وقتی از کنار فردی بگذرید به سرعت به شما شک میکند ، مثلا اگر لباس یک سرباز را به تن کنید و از کنار افراد گذر کنید صدای قلب اکتیدینس همراه با ویبره دسته کاری میکند که قلب شما نیز به بیرون بیاید و اگر سهل انگاری کنید و خیلی نزدیک عبور کنید باید به سوالات افراد پاسخ دهید که اگر اشتباه باشد باید سریع پا به فرار بگذارید زیرا وقتی متوجه هویت شما بشوند خطی کنار صفحه نمایش شکل میگرد که شما باید در ان مدت زمان دیده نشوید و کاری کنید که حس کنند خطر رفع شده است . بازهم نکته جالب این گیم این است که فقط به فرار ختم نمیشود ، گاهی اوقات شما با حیوانات مواجه میشوید که باید به شدت عادی رفتار کنید یا غزل خداحفظی را بخوانید . دربخش اکتیدینس نیز به جای امتیاز پول وجود دارد که میتوانید انچه را که احتیاج دارید را بخرید . و ده ها نکته جدید دیگر که گاهی لذت این گیم پلی را از بخش اول بیشتر میکند.

6666

گرافیک : بازی سایه های رم از گرافیک بسیار خوبی بهره میبرد ولی نه به اندازه بازی موفق رزیدنت 4 ، گرافیک این بازی را میتوانیم با خدای جنگ 2 مقایسه کنیم ، البته در بازی کات سین های خیلی مهم با گرافیک بالاتری از بازی اصلی پخش میشوند که بازهم شما را به وجد میاورند . البته کات سین های زیادی در بازی وجود دارد .

هوش مصنوعی : هوش مصنوعی نسبت به دوران و زمان خود قابل قبول است و حتی میتوان گفت نسبت به نسل 6 بسیار تحسین بر انگیز عمل میکند ، ولی می توانست بهتر از این حرف ها باشد .

موسیقی : ضعف این بازی فقط در بخش موسیقی ان است زیرا تنوع بالایی ندارد ولی انچه را که دارد بسیار زیبا به نمایش در می اورد و شما را برای مقابله بیشتر از قبل اماده میکند . ولی ایکاش بازی از موسیقی بیشتری بر خودار بود . البته موسیقی با باس های بازی که کم سخت هم نیستند بسیار زیباست .

شرکت سازنده : کپکام در سال 2005 دو شاهکار بزرگ را به دنیای بازی هدیه کرد که هیچ وقت به این راحتی از دور خارج نمیشوند .  این شرکت در نسل قبل اسطوره ای بود اما حال هر روز بیشتر از دیروز به افول میرود .

انی ماشا و سایه های رم : بازی موفق انی ماشا را به یاد دارید ، با اتمام بازی انی ماشا و رفتن به بخش اضافات میتوانید تریلر زیبای این بازی را مشاهده کنید . که در این تریلر برخی مکان ها و سلاح ها وجود دارد که به علت نا کار امدی و اضافی بودن از بازی اصلی حذف شده است .

حرف اخر : بازی سایه های تداعی کننده دوران فاسد و تاریک رم است که کمپانی کپکام با قدرت شاهکاری باور نکردنی را به شما اعطا میکند پس اگر هنوز این بازی را تجربه نکردید سریعا بشتابید ، گرچه با بازی های بزرگی همچون مهاجم مقبره و خدای جنگ : معراج و… ، کمتر وقت انجام این بازی پیش ولی حتما سایه ها را به ارشیو خود اضافه کنید ، خبر خوش حال کننده دیگر اینکه این بازی به صورت HD برای ps3 پورت شده است .  این بازی دارای سختی متوسط است که البته در بخش hard نیازمند یک گیمر حرفه ای است .

7777

در اخر باید بگویم هدف من از ای مقاله بازتاب خشونت نیست بلکه فقط افتخار به تمدن بسیار قنیمان میبشد .

موفق باشید …….

سید سپهر کمیزی …….


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: نقدبرسی
در این وبلاگ شما دوستان در مورد بازی . دانلود بازی . دانلود نرم افزار و دانلود فیلم رو در اختیار شما قرار می دهیم و هر نوع پیشنهاد , در مورد بازی دانلود بازی دلخواهتان و همچنین مشکلات بازی رو می توانید در قسمت نظرات اراه دهید تا ما پیگیر باشیم این وبلاگ در تاریخ 1391/12/6 ساخته شده است.و میتوانید با این شماره پیامک بزنید:09157308494 با تشکر از مدیریت سایت :MMB

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اخبار بازیها و آدرس masoud200.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.