انتقام به سبك شكارچی
تاریخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391
نویسنده : مسعود نسکندی

نسل هفتم، شاهد شكل گیری یكی از تأثیرگذارترین مجموعه های تاریخ صنعت بازیسازی به نام Crysis كه نه تنها به خاطر گیم پلی خاص و هیجان انگیزش یا داستانی درگیر كننده خود، بلكه به خاطر گرافیك بی نظیرش كه همواره یك استثناء در میان عناوین روز بوده، به محبوبیت بالایی رسیده است. نسخه اول Crysis معیار خوبی برای تست كارت های گرافیكی بود و از این حیث از سطح تكنولوژی آن روزها فراتر رفته بود. تا آن زمان، عملكرد موتور CryEngine 2 نظیر و نمونه ای نداشت، اما برخی كاستی ها باعث شد تا Crytek دستی به سر و روی موتورش بكشد تا بتواند دنباله مناسب تری برای بازی خود بسازد، زیرا Crysis‌ عنوانی نبود كه دنباله ای نداشته باشد.

پس از ساخت یك Spin-Off با نام Warhead كه تنها یک عنوان فرعی از این سری به حساب می آمد، Crysis 2 منتشر شد كه با پا نهادن بر عرصه كنسول ها قصد داشت تا حرف های جدیدی در زمینه های دیگر بجز گرافیك داشته باشد. Crysis 2‌ همچنان یك بازی گرافیكی فوق العاده بود كه حتی قدرتمندترین سیستم های خانگی هم به سختی می توانستند آن را روی بالاترین تنظیمات گرافیكی با سرعت مطلوب اجرا كنند، اما هرگز نتوانست كاستی های نسخه های قبلی را از نظر داستانی و گیم پلی برطرف كند. اكنون مدت كوتاهی از انتشار آخرین و سومین نسخه از این سه گانه می گذرد كه قبل از آمدنش وعده های فراوانی مبنی بر اینكه Crysis 3‌ ‌یك بازی صرفاً گرافیكی نخواهد بود، داده شد. اما آیا سازندگان بازی توانسته اند به همان اندازه خوش قول باشند یا همچنان با یك روند تكراری در Crysis 3 مواجه شده ایم؟

داستان

تقریباً اكثر دوستداران Crysis‌ با این حقیقت كنار آمده اند كه نباید انتظار یك داستان منحصر به فرد و گیرا را از Crysis 3 داشته باشند و واقعیت این است كه بازیكن ها در این دنیا به دنبال داستان نیستند. اگر خاطرتان باشد، Crysis 2 با كشته شدن پرافت (Prophet) قهرمان بازی به اتمام رسید. اكنون چیزی حدود 24 سال از وقایع آن اتفاق گذشته و Crysis 3 در نیویورك سال 2047 رخ می دهد. البته نه همان نیویوركی كه در گذشته شاهدش بودیم. بر خلاف گذشته، نویسنده داستان این نسخه ریچارد مورگان (Richard Morgan) نبوده و این وظیفه را استفان هال (Stephen Hall) به عهده گرفته است.

كشوری كه زمانی كانون توجهات قرار داشته و منشاء زیبایی ها بوده، اكنون به وضعیت اسفباری رسیده و به مکانی برای استقرار حیوانات و موجودات بیگانه ای به نام سف (Ceph) ‌تبدیل شده است. همیشه كسانی هستند كه نهایت استفاده را از بی قانونی و هرج و مرج می برند. در این بین، تشكیلات C.E.L.L-Crynet Enforcement & Local Logistics با قدرتی بی رقیب و بیش از همیشه شهر نیویورك را تحت سلطه درآورده و آن را طبق سیاست های سیاه و منفعت طلبانه خود، اداره می كند. آن ها موفق شدند با غلبه بر سف ها تا حدود زیادی آن ها را مهار كنند. C.E.L.L در راستای اهداف خویش، حصارهایی در سراسر شهر كشیده و از پیشروی بیگانگان جلوگیری می كند.

در میان خفقان و ناامیدی مطلقی كه بر نیویورك سایه افكنده، تنها امید به بازگشت قهرمان شكست ناپذیر مجموعه یعنی پرافت با Nanosuit قدرت مندش است كه برخی گروهك ها را به مقابله با تشكیلات C.E.L.L امیدوار می كند. به همین جهت، یكی از همین گروهك ها به فرماندهی گروهبان مایكل سایكو (Michel Psycho) كه شخصیت اصلی در Warhead بوده، با داشتن اطلاعاتی كامل از قدرت های مافوق بشری پرافت او را كه در یك كشتی و محفظه ای مخصوص نگهداری می شود، آزاد می كنند و اینگونه می شود كه پس از گذشت چند سال، شكارچی برای گرفتن انتقامی سخت بازمی گردد. داستان Crysis 3 در مقایسه با نسخه های قبل، بهتر روایت می شود. با آنكه شروع هیجان انگیزی ندارد، در نقطه مناسبی به اتمام می رسد و همچنین نقش شخصیت های جانبی در آن پررنگ تر است، اما همچنان به عنوان یكی از بخش های ضعیف بازی شناخته می شود و نباید انتظار چندانی از آن داشت. در تمام طول داستان به دنبال یك چیز هستید و آن نابودی تشكیلات ‍C.E.L.L است.

گرافیك

برای بررسی گرافیك بازی، لازم است تا نام آن را یكبار دیگر یادآوری كنم: CRYSIS! در زمینه گرافیكی چه توضیحی شایسته تر از نام بازی می توان برای آن در نظر گرفت. استفاده مناسب از ویژگی ها و قابلیت های CryEngine 3‌ باعث شده تا گاهی اوقات فراموش كنیم که در حال انجام یكی از بازی های نسل هفتم هستیم. در مقام مقایسه، حتی نسخه های كنسولی هم نمایی از بازی های نسل بعد هستند و به تنهایی در بالاترین سطح ممكن قرار می گیرند، اما برای پی بردن به قدرت این بازی، باید آن را روی یك PC‌ فوق قدرتمند تجربه كنید. ‍Crysis 3 به ندای قلب طرفدارانش گوش کرده و به لوكیشن های جنگی نسخه اول بازگشته است.

تركیب عالی محیط های شهری، جنگلی و فیزیك فوق العاده آن ها بسیار چشم نواز هستند. طبیعت بازی به قدری زیبا طراحی شده كه گاهی ممكن است دست از بازی كردن كشیده و تنها به تماشای آن بپردازید و این زیبایی زمانی به اوج خود می رسد كه باران می بارد. تأثیر باران روی محیط را به راحتی در تمامی نقاط بازی می توان مشاهده كرد. طراحی زنده و رنگ بندی فوق العاده علفزارها و درختان در كنار افكت های خیره كننده و بی نظیر آب و آتش همگی دنیای Crysis 3 را به یكی از چشم نوازترین های تاریخ تبدیل کرده اند. قدرت نورپردازی كم نقص این بازی را در صحنه های تاریك می توان مشاهده كرد. اگر به شهر نیویورك نگاهی بیندازیم، تقریباً تمام ساختمان های مخروبه آن دارای فیزیك خاص خود هستند و امكان بالا رفتن و دستیابی به درون آن ها وجود دارد.

پردازش آسمان خراش ها در دوردست و عمق دید بالا تنها در نسخه های این سری نظیرش یافت می شود. تخریب پذیری محیط همانطور كه از موتور CE3 انتظار می رفت، بالا است و از آن بهتر، فیزیك بسیار تفكیك پذیر است. وجود جزئیات در محیط بیداد می كند و كیفیت بافت ها مناسب است. به طراحی شخصیت ها و مدل ها كه می رسیم، هیچ واژه ای بجز شاهكار نمی توان برای آن در نظر گرفت. چندی پیش با تجربه Far Cry 3 در این زمینه حیرت زده شده بودیم، اما طراحی شخصیت ها و اشیاء در Cysis 3‌ تا كنون نظیری نداشته است. وقتی به چهره اشخاص خیره می شوید، حتی به چین و چروك پیشانی آن ها پی خواهید برد و اشیائی همچون اسلحه ها به ویژه كمان مخصوص پرافت طراحی پرجزئیات و بی نظیری دارند.

همچنین نباید انیمیشن های بازی كه با بهره گیری از فناوری ضبط حرکات (Motion Capture) بسیار نرم و طبیعی هستند را نادیده گرفت. یكی از ویژگی های موتور CryEngine 3 امكان پیاده سازی چرخه زندگی یا اكوسیستم در طبیعت است كه این ویژگی بهترین عملكرد را در این بازی دارد. همانطور كه گفتیم، نیویورك به محلی برای زندگی حیوانات تبدیل شده است. در گوشه های این شهر، حیوانات مختلفی نظیر آهو و سنجاب زندگی می كنند كه برای مشاهده آن ها لازم است تا دقت بیشتری به خرج بدهید. در آب ها هم ماهی ها و قورباغه ها وجود دارند كه دنیای بازی را واقعی تر و زنده تر جلوه می دهند.

از دیگر بهبودهای صورت گرفته، می توان به هوش مصنوعی بسیار كارآمد بازی اشاره كرد كه در آن مشكلات نسخه های قبل تا حد زیادی رفع شده، اما گاهی اوقات نامتعادل عمل می كند. عملكرد هوش مصنوعی را باید از ابعاد متعددی بررسی كرد. به عنوان مثال، هوش سف ها با توجه به خصوصیاتشان غریزی تر بوده و خوی حیوانی آن ها را نشان می دهد و در مقابل، انسان ها با استراتژی و بهره گیری از عقل، به سوی شما حمله ور می شوند و در مواقع نیاز پنهان شده و سنگر می گیرند. این اقدام Crytek بسیار تحسین برانگیز است كه ابعاد و لایه های متفاوتی برای هوش مصنوعی بازی اش در نظر گرفته است.

البته برخی مشكلات فنی مانند افت فریم در صحنه های شلوغ و تأخیر در بارگذاری، مخصوصاً هنگامی كه یك محیط برای بار اول نمایش داده می شود و گاهی هم برش صفحه (Screen Tearing) هم هستند كه باعث می شوند تا از نظر گرافیكی با یك عنوان بی نقص روبرو نباشیم. در نسخه های كنسولی، اگر بازی از روی هارد اجرا نشود، با این مشكلات بیشتر مواجه خواهیم بود. در برخی صحنه ها، باگ های ریزی هم وجود دارند كه دیدن آن ها نگاه ریزبینانه ای می خواهد. به طور كلی، بیان نقاط مثبت و منفی Crysis 3 احتیاج به مطلبی مجزا دارد، اما در یك جمله می توان گفت که از نظر فنی و هنری به ویژه روی كنسول ها بسیار خوب است.

موسیقی/صداگذاری

قطعات ساخته شده برای Crysis 3 همخوانی عجیبی با گیم پلی آن دارند و بسیار گوشنواز هستند. موسیقی در این بازی به دو بخش تقسیم می شود. اول، قطعاتی هستند كه وقتی بازی را به صورت مخفیانه و با كمترین سر و صدای پیش می روید، پخش می شوند كه با تم و حالتی آرمش بخش، اما حماسی شما را به ادامه مخفی-كاری ترغیب می كنند و دوم، آهنگ های زمان درگیری و آتشبازی هستند. البته ضعفی كه در این قسمت وجود دارد، نسبت پایین تر میزان صدای موزیك به سایر افكت های صوتی در بازی است كه در مواقع اوج درگیری، آهنگ ها كمتر به گوش می رسند. البته این ضعف آنچنان احساس نمی شود، زیرا تنوع موجود در قطعات و تم حماسی آن ها تأثیر لازم را می گذارند. صداگذاری در Crysis 3‌ به دلیل تركیب یك فضای شهری و جنگلی بسیار خلاقانه انجام شده است.

اكوسیستم حاكم بر محیط باعث می شود تا هر از چندگاهی از دوردست صدای قورباغه ها یا حتی برخی حشرات مانند سجاقك ها به گوش برسد. این جذابیت تا آخرین لحظه در بازی وجود خواهد داشت. صداگذاری شخصیت ها به ویژه پرافت توسط وینسنت مردیث (Vincent Meredith) بسیار تأثیرگذار انجام شده و به راحتی احساس قدرت را به مخاطب القاء می كند. همخوانی لب ها با دیالوگ ها نیز به صورت وسواس گونه ای عالی صورت گرفته است. برای شلیك اسلحه ها، افكت های جدیدی به كار گرفته شده و ابعاد جدیدی به آن ها اضافه می كند. هر سلاحی، افكت مخصوص به خود را دارد. افكت های افنجار و صداهای ناهنجار سف ها نیز عالی طراحی شده اند. به طور كلی صدا و موزیك در Crysis 3 با حفظ حالت و تم كلاسیك خود، بهبود یافته و تأثیر خود را بر بازی گذاشته اند.

گیم پلی

از نسخه اول تا كنون، بیشترین انتقادات وارده بر Crysis‌ مربوط به كاستی ها و كمبودهای آن در زمینه گیم پلی بوده است. تمركز بیش از حد روی گرافیك، باعث شده بود تا Crytek در زمینه گیم پلی كم كاری كند. از همین ابتدا، باید متذكر شوم كه Crysis 3 به هیچ وجه در این بخش یك عنوان انقلابی نیست و تنها توانسته گیم پلی نسخه های قبل را كامل تر كند. از نظر تنوع و جذابیت، این عنوان در بالاترین سطح در سری خود قرار می گیرد و می تواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد. تعادل و بالانس مناسبی در این بخش وجود ندارد، به گونه ای كه شروع بازی خوب نیست و امكان دارد شما را خسته كند.

اما كم كم روند بهتری به خود می گیرد و ویژگی های جدید، یكی پس از دیگری خود را نشان می دهند. قبل از هر چیز، وجود لحظات و صحنه های سینمایی و هالیوودی است كه بیش از پیش خودنمایی می كنند كه كمك بسیاری به هیجان انگیزتر شدن بازی كرده اند. لوكیشن های بازی بسیار گسترده تر از نسخه قبلی شده اند و دست بازیكن را برای پیشروی باز می گذارند. Crysis 3‌ ‌را باید از دو بعد بررسی كرد. به دلیل ویژگی های مخصوص Nanosuit می توانید بازی را به دو صورت مخفیانه با كمترین تلفات و انتهاری پیش ببرید. با فعال كردن حالت نامرئی Nanosuit می توانید به دشمنان نزدیك شوید و کارشان را یکسره کنید. یا اینكه بدون كشتن حتی یك نفر، خود را به هدف برسانید.

همچنین می توانید با فعالسازی حالت فشرده Nanosuit برای مدتی اثرات گلوله ها و ضربات را كاهش دهید و دریایی از خون راه بیندازید. میزان تنوع اسلحه ها و همچنین قابلیت هایشان بیشتر شده است. همچنین امكان شخصی سازی آن ها با فشردن یك كلید وجود دارد. مهمترین سلاح اضافه شده، نوعی كمان مخصوص است كه علاوه بر طراحی فوق العاده، ویژگی های بسیار كاربردی ای دارد. امكان پیشروی به صورت مخفیانه با استفاده از این سلاح بسیار جذاب تر خواهد بود. بهره گیری از تیرهای الكتریكی و یا انفجاری و همچنین برد بالا، آن را به مهمترین سلاح پرافت در این نسخه مبدل ساخته است.

به طوریكه در بسیاری از تصاویر و حتی كاور بازی، این كمان در دستان او قرار دارد. همچنین بر خلاف سایر اسلحه ها در حالت نامرئی، می توان از آن استفاده كرد و مرئی نشد. مثل گذشته، قابلیت استفاده از سلاح دشمنان و سف ها را نیز دارید. برای اولین بار، شاهد امكانات جدیدی همچون هك كردن هستیم. با استفاده از این مكانیزم می توان اسلحه های خودكار، مین ها و حتی سیستم های امنیتی را خنثی كرد یا از آن ها بهره برد. وجود امكاناتی از این قبیل بر تنوع گیم پلی افزوده اند. همچنین دویدن، دیگر از میزان انرژی Nanosuit نمی كاهد و می توان در حالت نامرئی به سرعت حركت كرد. دید ویژه Nanosuit همچنان وجود دارد و با استفاده از آن می توان دشمنان مورد هدف و محل قرارگیری مهمات و اسلحه ها را در محیط تشخیص داد.

در این هنگام، باید دشمنان را علامت گذاری كرد تا اگر پنهان شدند، راحت تر پیدا شوند. با فعالسازی Nano Vision می توانید جانداران را با استفاده از حرارت بدنشان از محیط بی جان تشخیص دهید و در محیط های تاریك از آن بهره ببرید. HUD بازی تصویری از آنچه نیاز دارید را در اختیارتان می گذارد. نوع سلاح، تعداد مهمات و میزان انرژی Nanosuit در گوشه سمت راست تصویر قابل مشاهده هستند. همچنین نقشه ای در طرف مقابل وجود دارد كه كمك بسیاری در پیشروی به شما می كند. Crytek بخش چندنفره را هم از یاد نبرده و آن را با حالت ها و مدهای مختلفی به طرفداران این حالت از بازی عرضه کرده است. به طور كلی، گیم پلی Crysis 3 بسیار تكامل یافته و اگر تعادل در تمام لحظات و مراحل بازی رعایت می شد، نتیجه بهتری بدست می آمد.

نتیجه گیری

Crysis 3 با ارائه یك گرافیك خیره كننده از جنس نسل بعد و با بهبودهای صورت گرفته در زمینه گیم پلی به راحتی در بالاترین سطح در مجموعه خود قرار می گیرد، اما همچنان ادامه دهنده راه نسخه های قبلی است و به هیچ وجه یك عنوان انقلابی به حساب نمی آید. مهمترین ویژگی این بازی بازگشت به ریشه ها و شباهت های فروانش به موفق ترین عنوان این سری یعنی نسخه اول است. اگر برای اولین بار قصد تجربه یكی از عناوین این مجموعه را دارید، قطعاً Crysis 3 انتخاب اول شما خواهد بود.

نویسنده: علی رضایی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: نقدبرسی
در این وبلاگ شما دوستان در مورد بازی . دانلود بازی . دانلود نرم افزار و دانلود فیلم رو در اختیار شما قرار می دهیم و هر نوع پیشنهاد , در مورد بازی دانلود بازی دلخواهتان و همچنین مشکلات بازی رو می توانید در قسمت نظرات اراه دهید تا ما پیگیر باشیم این وبلاگ در تاریخ 1391/12/6 ساخته شده است.و میتوانید با این شماره پیامک بزنید:09157308494 با تشکر از مدیریت سایت :MMB

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اخبار بازیها و آدرس masoud200.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.